Domine salvum fac regem nostrum - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Domine salvum fac regem nostrum - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Domine salvum fac regem nostrum

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

06 Augustus 2019 | Denemarken, Taastrup

(bede / lied uit het latijn: God, bescherm onze Koning)

Na twee dagen fietsen door Kopenhagen gaan we vandaag met de auto op pad om iets van Sjælland te zien. De weersverwachting is regen tot een uur of elf in de ochtend. Maar als we aan het ontbijt zitten verschijnt er al een waterachtig zonnetje, dat in de loop van de ochtend steeds krachtiger wordt. Het wordt al met al een stralende, maar erg winderige dag.

Op nog geen 15 km. van Taastrup vandaan ligt Roskilde. Roskilde werd in de 10e eeuw gesticht door de Vikingen en was de eerste hoofdstad van Denemarken. In 980 n.C. bouwde Harald I Blauwtand hier de eerste kerk van Sjælland en in de 11e eeuw werd het een bisdom. In de middeleeuwen woonden er 10.000 mensen in Roskilde. Het was een van de grootste steden van Noord-Europa.

Met de bouw van de huidige kerk werd gestart rond 1170 door Bisschop Absalon. Het schip van de kerk werd voltooid in 1280, maar sindsdien verschillende malen uitgebreid met kapellen en zuilengangen. Vanwege de grote historische waarde staat de kathedraal sinds 1995 op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco.

Bij de tickets krijgen we een uitgebreide brochure over de bezienswaardigheden in de kerk. Geen overbodige luxe als je een beetje wilt snappen wat hier gaande is. De pracht en praal komen je vanuit alle hoeken en gaten tegemoet. Als je alles goed wilt bekijken heb je aan een dag nog niet genoeg.
Na verloop van tijd valt mij de volgende gedachte in. Normaliter heb je het bij een kerk over het Godshuis. Deze kathedraal kun je beter betitelen als het Koningshuis.

Alle Deense koningen en koninginnen worden in de kathedraal van Roskilde begraven. Als je het goed beschouwt is het geheel een groot mausoleum. De graftombes zijn rijkelijk gedecoreerd en geven vaak de goede eigenschappen van de betrokken vorst weer. Of zijn er wellicht bij verzonnen, want van de doden niets dan goeds.

In opdracht van de huidige vorstin, Koningin Margrethe II, is er al een grafmonument ontworpen en gemaakt. Het is geplaatst in de Sinte Birgitta Kapel en wordt tot haar dood afgedekt met een kunststof kap. De glazen sarcofaag van kunstenaar Bjørn Nørgaard wordt pas onthuld na haar dood.
Normaliter wordt een prins-gemaal samen met de koningin begraven. Haar echtgenoot Prins Henrik echter gaf de voorkeur aan een crematie en zijn as is uitgestrooid in Denemarken. Hij was eigengereid tot in de dood!

Naderhand rijden we richting het noorden langs het Roskilde Fjord en het Kattegat naar de badplaatsen Tisvildeleje en Gilleleje. Dit zijn leuke levendige plaatsjes (top 15!) met mooie zandstranden. Verrassend is de rit langs de kust: een heuvelachtig landschap met heidevelden en bossen waarin de vakantiehuisjes en campings verscholen liggen. Dat is het ritje al waard.
In Tisvildeleje kijken we even op het strand. In Gilleleje lopen we een rondje langs de vissersschepen en door de winkelstraat. Hier kopen we een paar broodjes voor het avondeten.

Om 18:30 uur gaan we namelijk naar een openluchtconcert van Den Kongelige Livgardes Musikkorps. Vanmorgen zijn we toevallig langs het klooster in Roskilde gelopen op weg naar de parkeerplaats. Daar stond een aankondiging van dit concert in de kloostertuin, dat gratis toegankelijk is.
Tegen zessen hebben we ons rondje door het noordoostelijke deel van het eiland gereden en zijn we terug in Roskilde. Daar zien we al veel mensen met klapstoeltjes richting het klooster lopen. Nou hebben wij toch bijna alles meegenomen, maar laten er nu net geen klapstoeltjes in de kofferbak liggen. Daarom hebben we maar onze regenjassen op het grasveld uitgespreid; zo houden wij het wel een uurtje uit.

De muzikanten spelen een gevarieerd licht klassiek programma onder leiding van hun dirigent Alexander Hanson. Ik verwacht een militair, maar de dirigent verschijnt gewoon in pak en zal dus wel burgerpersoneel zijn.
Als ik wikidinges er op na sla, zie ik dat zijn vader een bekende dirigent is, net zoals zijn oudere broer. Beiden hebben hun sporen verdiend in o.a. de militaire muziek. Wellicht reden voor de derde in rij om dat ook eens te proberen. De dirigent, die overigens van Zweedse afkomst is, praat de nummers aan elkaar. Maar aangezien ons Deens niet om over naar huis te schrijven is, snappen wij daar niet zoveel van. De muziek echter maakt dat allemaal meer dan goed; wij hebben er van genoten.

Morgen pakken wij ons boeltje in om nog een keer te verkassen in Denemarken. Aan de zuidoostkust in het plaatsje Rødvig hebben we een hotel geboekt. Van daar zullen we er twee dagen voor uittrekken om naar huis te rijden.