Wonderful Copenhagen - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Wonderful Copenhagen - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Wonderful Copenhagen

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

04 Augustus 2019 | Denemarken, Taastrup

Het is mooi weer en Kopenhagen is een goede stad om te fietsen, met vele kilometers fietspad. We hebben een fietsroute gevonden, maar gedurende de ochtend zijn we daar al zo vaak van afgeweken, dat er van een route niet echt meer te spreken valt. Eigenlijk doen we maar wat.

Om twaalf uur is er de wisseling van de wacht bij Amalienborg, het paleis van Koningin Margrethe II. We parkeren onze fietsen op het plein, maar dat blijkt achteraf naast het paleis van de koningin te zijn. Een nijdige oom agent steekt daar een stokje voor en sommeert ons onze fietsen ergens anders te parkeren. Het maakt hem niet uit waar, maar in ieder geval niet daar!

Het paleis bestaat uit vier gebouwen rondom een achthoekig plein. Een van de gebouwen wordt bewoond door Koningin Margrethe. Daarnaast is de woning van Kroonprins Frederik en zijn vrouw Mary en hun gezin. Het derde gebouw wordt gebruikt voor officiële doeleinden: ontvangsten, banketten, recepties etc. Het vierde is een museum dat wij bezoeken, nadat de wacht is gewisseld.
Het wisselen van de wacht is vandaag een sober gebeuren. Niemand van de Koninklijke familie is op dit moment thuis, dus is er geen groot ceremonieel met een muziekkorps o.i.d.

Voor de lunch gaan we naar de Torvehallerne. Dit is een versmarkt met o.a. groente-, fruit- en bloemenstalletjes op een pleintje tussen twee markthallen. Binnen talloze foodstands en kramen met gebak, kaas, vlees, vis en delicatessen. Er is een gezellige drukte en een ruime keuze aan etenswaren. Je schuift gewoon aan tafel als je ergens een plekje ziet.

In Nyhavn aangekomen zien we dat er ‘sightseeing canal tours’ zijn. We kopen een ticket voor de rondvaartboot en varen vrij snel daarna uit voor een rondje van een uur door de haven en verschillende binnenwatertjes. In korte tijd krijgen we veel informatie over de gebouwen, de bezienswaardigheden en de geschiedenis van de stad, met veel humor en in sneltreinvaart vertelt door de gids.

Terug aan wal fietsen we naar de auto die we in de buurt van het station hebben geparkeerd. Op zondag is het gratis parkeren in de stad, dus daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

Vandaag hebben we vooral op de navigatie gefietst. Voor mijn gevoel sla je dan niet echt in je op, waar je heen gaat en waar je vandaan komt. Je let minder op, omdat een ‘intern’ stemmetje je er wel aan herinnert dat je af moet slaan of rechtdoor moet rijden. Of: “Keer hier om aub, keer hier om aub …” Dat krijg je er van als je zelf wel denkt te weten waar je naar toe moet ;-)

Op de fiets ben ik zo af en toe terug aan het praten tegen ‘Truus’ wanneer ze weer van alles aan het roepen is en ik bijvoorbeeld geen flauw idee heb in welke straat we rijden. Fons rijdt achter mij en denkt dat ik chagrijnig van haar wordt. Maar dat is niet zo. Ik vind het wel lekker zo te fietsen door de stad en op mijn gemakje rond te kijken. Het normale verkeer is goed te doen. Het grootste probleem zijn de fietsers die duidelijk nooit op de fiets zitten, de elektrische stepjes die uit alle hoeken en gaten over fiets- en voetpaden scheuren en niet hun hand uit kunnen steken en de slenterende toeristen die zich al vergapend vergeten, dat er ook nog andere weggebruikers zijn.

Nou moet ik zeggen dat wij ook niet geheel vrijuit gaan. Rechts afslaan doen we ook bij rood licht, zoals veel fietsers hier. Wanneer je links af wilt slaan, zijn wij gewend om mee voor te sorteren. Hier moet je eerst recht het kruispunt oversteken als jouw licht op groen staat. Vervolgens moet je rechts van het fietspad - vaak in een apart blauw vak - opstellen tot het kruisende verkeer - dan inmiddels jouw rijrichting - groen krijgt, zodat je de tweede etappe over het kruispunt kunt nemen. Als het kruispunt niet al te druk is, willen we hem zo af en toe wel eens in één etappe nemen.
Ook proberen we eens een eenrichtingsweg zonder fietsstrook in te rijden. Totdat er verkeer van de andere kant komt en wij door bouwhekken langs de weg geen kant meer op kunnen.
Nou ja, we zijn er zonder kleerscheuren afgekomen. En zo enthousiast geworden om morgen nog een dagje te gaan fietsen door Wonderful Copenhagen.