End of the road - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu End of the road - Reisverslag uit Taastrup, Denemarken van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

End of the road

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

03 Augustus 2019 | Denemarken, Taastrup

Antwoord op de vraag van een enthousiaste lezer ;-)
Het is iedere dag weer even goed nadenken welke naam ik aan het verslag meegeef. Maar er is altijd wel ergens een songtitel te vinden. De inhoud van het lied, mocht je de onbedwingbare neiging hebben om dat te willen opzoeken, geeft niet weer wat wij die dag hebben beleefd. Het gaat mij tenslotte alleen maar om de songtitel.
Het begon al met de titel van het reisverslag: ‘On the road again’ van good old Willie Nelson.
De eerste dag had ik er overigens nog niet over nagedacht dat ik deze trend wilde doorzetten en heb ik een variant op een Chinees spreekwoord gebruikt. Nadien heb ik voor iedere dag een bijpassende songtitel gevonden.

Vandaag voert de reis ons richting Kopenhagen op het eiland Sjælland. Omdat we daar al een onderkomen hebben geregeld, willen we eerst nog een stukje van het eiland Funen bekijken. Vanaf Odense (min of meer uitgesproken als Eunse) rijden we naar de noordoostpunt van het eiland. Op Jutland hebben we vanwege de drukte afgezien van het bezoeken van het noordelijkste puntje Grenen. We gaan voor dit eiland in de herkansing voor Fyns Hoved op het schiereiland Hindsholm.

De rit voert ons langs het Odense Fjord en de Storebælt. Door schattige dorpjes en langs grote landhuizen met gigantische boerenschuren. Goudgele korenvelden tegen een heldere blauwe lucht, met soms in de verte het donkere blauw van de zee aan de horizon. We volgen de weg totdat we echt niet verder kunnen met de auto. Aan het eind van het schiereiland liggen 25 m. hoge kliffen met uitzicht over de kustlijn en de eilanden in de verte.

Bij de kliffen ben je nog niet zomaar. Een grindpad leidt ons door een prachtig natuurgebied. Langs de westkant van de landtong klimmen we steeds hoger en worden we omcirkeld door de vele zwaluwen die hier hun nestje in de oever hebben gebouwd. Vlinders vliegen van struik naar struik in hun zoektocht naar iets lekkers. Een paar honderd meter uit de kust zien we de kopjes van dolfijnen boven de waterspiegel uit spartelen.
In het water rond de landtong varen enkele motorbootjes en zeiljachten en mijlen verder op zee zien we flinke containerschepen gaan. Aan de oostkant verloopt het pad geleidelijk naar beneden langs verschillende vennetjes, waar runderen verkoeling zoeken in de schaduw van een paar bomen en schapen al grazend zich niet laten afschrikken door de warme zon.

Onderweg naar Kerteminde, een plaatsje waar we de lunch hebben gepland, slaan we af naar Viby vanwege de molen die in het boekje genoemd wordt. Daarom gaan we er even een fotootje van maken. Omdat we zijn afgeweken komen we vervolgens door het dorpje Måle, waar we een klein terrasje spotten bij een oude boerderij. Een bordje nodigt uit naar de ‘Bagerbod’ - de ‘Broodkraam’. Vader staat in de keuken brood en cake te bakken en de kinderschare helpt mee met bakken, eten klaarmaken, serveren en de afwas. Er is volop aanloop op het terras en ook worden er broodjes en baksels afgehaald. Het is voor het eerst dat we zo’n leuk terrasje ‘in het wild’ tegenkomen hier in Denemarken.

Daarna staat toch het bezoekje aan Kerteminde nog op het programma. Dit is een kustplaatsje waar nog vele mooie oude huizen bewaard zijn gebleven. Qua pittoreske plaatsjes verdient dit wat ons betreft zeker een plekje in de top-15; waar het nu dus niet in staat. Maar ja, ons wordt niets gevraagd. Ook hier zijn verschillende ijssalons, waarvan wij de ‘Italiaanse’ tegenover de kerk uitproberen.

Daarna is het nog zo’n 140 km. tot aan Taastrup, waar wij de komende nachten zullen slapen. Via de snelweg steken we bij Nyborg de Storebælt over naar Sjælland. Het is een erg drukke weg richting Kopenhagen. Zelfs op deze zaterdag, waarvan wij allebei denken dat het zondag is. Altijd leuk een meevaller, want zo hebben we een dag extra.

De receptie van het hotel is in het weekend om 16:00 uur gesloten. We hebben een mailtje gekregen met de toegangscode voor de achterdeur, zodat we toch binnen kunnen komen. Er ligt niet alleen voor ons een envelop klaar met een sleutelkaart. Er komen nog meer gasten aan na ‘sluitingstijd’. Gastvrij staat er wel een kan koffie klaar en een bordje met chocoladecake; hygge!
Als we ons geïnstalleerd hebben in de kamer halen we voor het avondeten een paar broodjes, kaas en worst en yoghurt in de supermarkt om de hoek.