Langs de oevers van de Tiber - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Langs de oevers van de Tiber - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Langs de oevers van de Tiber

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

19 Juni 2017 | Italië, Rome

De afgelopen dagen hebben wij een goede indruk gekregen van Rome en zijn bezienswaardigheden. Er zijn honderden kerken waarvan wij een aantal mooie zijn binnengelopen. De mooiste? Geen idee, maar wel hele fraaie. En met zo’n aantal valt dat toch niet te vergelijken. Hele verschillende in elk geval, met veel pracht en praal. Piazze, palazzi, fontane, statue; op bijna iedere straathoek weer iets moois te zien. Daar tussendoor opgravingen en ruïnes. Soms zijn overblijfselen uit de oudheid geïntegreerd in nieuwere bouwwerken. Een zeer levendige stad waar Romeinen en toeristen redelijk lijken te integreren.

Vanmorgen niet met de metro maar met de bus op stap. Een paar straten verderop kunnen we de lijnen 186 of 87 nemen richting de joodse wijk. Als we staan te wachten wordt het al snel warm in de brandende zon. De tram die als eerste aankomt gaat naar Trastevere. En omdat we daar ook naar toe willen vandaag, besluiten we op de tram te stappen. We zien wel waar we uitkomen.
Het eindbestemming van tramlijn 3 is Stazione Trastevere. Een van de passagiers wijst ons er op, dat we op het eindpunt zijn. Ze herhaalt het nog maar eens, zodat we toch echt gewaarschuwd zijn. Buiten loopt ze hoofdschuddend weg om zoveel domheid. Maar wat wij onderweg hebben gezien van de wijk is niet erg uitnodigend. Daarom blijven wij zitten om bij Ponte Sublicio uit te stappen, vanwaar we naar de joodse wijk willen wandelen.

Over de kade langs de Tiber (Tevere) lopen we heerlijk in de schaduw van de bomen. We buigen af de joodse wijk in en passeren de synagoge, waar een museum gevestigd is en lopen langs de Portico d’Ottavia en het Teatro di Marcello. We kijken binnen in de kerk di Santa Maria in Portico in Campitelli e di San Giovanni Leonardi. Als je zoveel kerken hebt, valt het helaas niet mee om nog een originele naam te verzinnen. Op het Piazza Mattei zien we de Fontana delle Tartarughe (schildpadden).

In de wijk tref je nog steeds joodse invloeden aan: je vindt er bijvoorbeeld koosjer restaurants en je ziet mannen met een keppeltje op hun hoofd. We lopen kriskras door de wijk en steken vervolgens de rivier over via de Ponte Cestio. We passeren daarbij het Isola Tibernia. Op dit eilandje bevinden zich een ziekenhuis, een kerk en een openluchtbioscoop.

In Trastevere lopen we doelloos rond en besluiten al snel een bus te pakken. Die helaas niet komt; wel om de paar minuten een tram. Uiteindelijk stappen we op de tram met eindbestemming het Piazza Venezia. Hier vandaan lopen we naar het Colosseum en stappen in een krakkemikkig metrostel, de deur wil amper open, via lijn B naar Termini en verder op lijn A naar Vittorio Emanuele.

Onderweg naar de B&B reserveren we een tafeltje voor vanavond bij Trattoria Pizzeria Vecchia Roma. Dat is ons vorige week dinsdag goed bevallen. Afgelopen dagen hebben we al vaker voor de deur gestaan, maar waren we a) te vroeg en was er b) geen plaats.