Stiamo andando in bici - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Stiamo andando in bici - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Stiamo andando in bici

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

13 Juni 2017 | Italië, Rome

Niet iedere ochtend is er personeel aanwezig om ontbijt voor ons te verzorgen. In een barretje in de Via Buonarroti kunnen we ons op die dagen melden voor een eenvoudig ontbijtje. Waar blijft die B van Breakfast? We nemen het voor lief en gaan ons er niet druk over maken.
Op de eerste morgen gaat het al fout. De stroom is uitgevallen in het koffiebarretje. Ze kunnen geen koffie of thee voor ons maken. Iets anders om te drinken krijgen we ook niet aangeboden. Dus besluiten we de croissants mee te nemen. In de supermarkt er naast kopen we een pak sinaasappelsap en twee yoghurtjes. We zullen niet zomaar van de honger omkomen.

Omdat we ons ontbijt snel achter de kiezen hebben lopen we alvast op ons gemak naar de Via Cavour. Om uiterlijk 9:45 uur moeten we ons daar melden voor een fietstocht door Rome. Het is een tour langs de highlights van Rome, verzorgd door ‘Bici & Baci’ onder begeleiding van een Nederlandse gids Eliane. Na een kleine introductie en het eventueel afstellen van zadels of sturen kunnen we ons in het Romeinse verkeer storten. De voornaamste verkeersregel: er zijn geen regels! We hebben het gisteren al gemerkt tijdens onze wandeling. Gebruik je een zebrapad, dan stopt er niemand voor je. Ben je gewoon brutaal en steek je de straat over alsof de weg van jou is, dan stoppen ze wel.
Asterix en Obelix zeiden het al: “Rare jongens, die Romeinen!”

Bij diverse bezienswaardigheden houden we halt voor een kleine uitleg en het maken van foto’s. Wij kunnen er later in de week terugkeren om wat langer rond te kijken.
Onze eerste stop is op de heuvel bij het Colosseum en van daar fietsen we naar het Monumento a Vittorio Emanuele II. We zien de Colonna Traiano en de Fontana di Trevi. Door naar de Scalinata di trinità dei monti (Spaanse trappen) en het Piazza del Popolo.
Dan even een half uurtje pauze bij het Pantheon om de benen te strekken, koffie te drinken of een ijsje te eten. Over het Piazza Navona (vroeger een atletiekstadion) naar de Campo dè Fiori (markt) en het Palazzo Farnese (nu Franse ambassade). Na ruim drie-en-een-half uur zijn we terug op ons startpunt.

Het fietsen in Rome is een belevenis op zich. Een fijne manier om je over grotere afstand te verplaatsen en je komt in korte tijd langs vele mooie plekken. Rome is één groot openlucht museum; maar ook een grote bouwput.
Romeinen zijn niet gewend om te fietsen c.q. aan fietsers. Er zijn dan ook nauwelijks (geen?) voorzieningen zoals fietspaden of fietsenstallingen. Fietsen in voetgangersgebied is een sport op zich. Een fietsbel wordt in veel gevallen niet als zodanig herkend. Maar gelukkig zitten er goede remmen op de fiets. En ‘Scusi!’ roepen doet wonderen als er iemand voor je voeten loopt. En ‘Grazie!’ als ze voor je aan de kant gaan. Ik hoor je denken: “Fietsen in voetgangersgebied is niet toegestaan!” Klopt, bij ons niet, maar hier doen we het dus bij gebrek aan beter. Follow the leader!
Taxi’s en getoeter moet je gewoon stelselmatig negeren. Op te drukke punten steken we over bij een voetgangersoversteekplaats met verkeerslichten. Wel netjes met de fiets aan de hand, zoals we dat thuis geleerd hebben.

Ondertussen is het tijd voor de lunch. We strijken op een terrasje neer aan het Piazza Madonna de Monti in de wijk Monti. Een pizza voor Fons en groentesoep met focaccia voor mij; even het zout aanvullen. Dat is wel nodig met het vochtverlies. Hier komen we wel aan een paar liter water per dag.

Via Metrostation Cavour lopen we naar Metrostation Vittorio Emanuele bij ons om de hoek. Hier kopen we een openbaarvervoerspas voor metro, tram, bus etc. Morgen willen we naar het Vaticaan en dat is te ver om te lopen. En de overige dagen zullen we daar ook nog wel gebruik van maken; bijvoorbeeld in het weekend om naar de kust te gaan.

Om half acht komt Giulia ons wat praktische tips geven. Bijvoorbeeld welke buslijnen we het beste kunnen nemen als we niet met de metro ter plaatse kunnen komen. En waar je lekker kunt eten. Voor vanavond kiezen we Trattoria Pizzeria Vecchia Roma. Een druk tentje in de Via Ferruccio, waar je heerlijk kunt eten, met vriendelijke bediening. De locals hebben hier de overhand: en dat is te horen ook: Italiaans volume en temperament.

Morgen staat het Vaticaan op het programma. Eens kijken of de Paus thuis is.