Kuching on the waterfront - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Kuching on the waterfront - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Kuching on the waterfront

Door: bolletje25

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

17 Juni 2012 | Maleisië, Kuching

Vanmorgen onze ogen uitgekeken bij het ontbijt. Voor nu nog maar even een getoaste boterham met omelet en vers fruit na gegeten. Op de vroege ochtend al aan de rijst, noodles en wat al niet meer; aan dat idee moeten we nog even wennen. Maar wie weet, voor de drie weken om zijn …?

Kuching, de hoofdstad van Sarawak, is een van de aantrekkelijkste steden van Maleisië, met historische gebouwen en moderne hoogbouw. Halverwege de 19e eeuw werd Kuching de hoofdstad van het rijk van radja James Brooke. Toen heette het Sarawak, tot in 1872 de naam officieel veranderde in Kuching. De stad is sinds lang een smeltkroes van culturen, waar Maleise, Chinese, Indiase en inheemse volken, zoals de Iban en Bidayuh, samenleven.
(uit: Capitool Reisgids - Maleisië en Singapore)

Na het ontbijt gaan we de stad in. Het hotel ligt in het centrum, vlak aan de waterkant. De meeste bezienswaardigheden liggen op loopafstand; met de kaart in de hand gaan we op pad.
In de eerstvolgende straat staat een Chinese tempel, waar we even naar binnen lopen. Er worden allerlei rituelen uitgevoerd door mensen die er komen bidden. Met onze katholieke / protestantse achtergrond is het voor ons abracadabra. Deze tempel is slechts een van de vele tempels, moskeen en kerken die Kuching rijk is. Grenzend aan deze tempel ligt het Chinatown van de stad.
We lopen verder richting Jalan Satok, een straat buiten het centrum, waar de zondagsmarkt wordt gehouden. Verse groenten en fruit, vlees, vis (soms nog levend), alles ligt uitgestald op straat. Wil je kip, dan krijg je die met veren en al kakelend mee. De markt is niet echt berekend op westerlingen. We lopen constant gebukt onder de zeiltjes door en moeten uitkijken dat we nergens aan blijven hangen. Na een poosje rondgekeken te hebben, kopen we nog wat te drinken en gaan op zoek naar een bankje in de schaduw. Toeristje spelen is soms best vermoeiend, zeker met deze warmte. We moeten daar natuurlijk nog even aan wennen, al is het goed te doen.
Vanuit het park tegenover de St. Thomas Cathedral, lopen we via de Sikh Temple en de Old State Mosque terug naar de waterkant. Voor de zondag hebben we genoeg godshuizen gezien.
Aan de waterkant staat het Old Courthouse complex; koloniaal erfgoed. Het complex werd in 1871 gebouwd als regeringszetel van Sarawak en bleef dat tot 1973. Hier vinden we een plekje op de veranda waar we kunnen lunchen.

Na de lunch, lekker overzichtelijk om de dag in te delen van maaltijd naar maaltijd ;-), besluiten we een boottochtje te gaan maken. We kiezen hiervoor een “traditionele” boot. Het eerste half uur gaan we stroomopwaarts de rivier op. Dit is een privatetour. We varen onder anders langs het nieuwe imposante parlementsgebouw en langs de achterzijde van de Old State Mosque. Aan het water staan (zo te zien) riante huizen, maar ook golfplaten bouwsels op houten palen.
Als we terugvaren en voorbij de aanlegsteiger komen, moeten we nog meer passagiers meenemen. Een vrouw met twee dochters en twee kleinkindertjes. Zij komen uit Kuala Lumpur en doen een tripje naar Kuching. Na een uurtje stroomaf- en weer opwaarts zijn we terug aan het waterfront. Hier slaan we nog de broodnodige litertjes water in, voordat we terug lopen naar het hotel. De Chinese Tua Pek Kong tempel tegenover het hotel is open, zodat we deze ook nog met een bezoek vereren. Ook hier allerlei rituelen met gebedstokjes, wierook, stenen, het offeren van fruit en thee en het verbranden van papieren.

Vanavond een rugzakje gepakt voor een paar dagen “kamperen” in de jungle. Daarover woensdag hopelijk meer. Voor nu welterusten; het is hier al bijna kwart voor twaalf (in de avond).

• 17 Juni 2012 - 17:16

Dirk:

Hoi,

leuk om te lezen dat het goed bevalt. We krijgen bij het lezen van de verslagen ook zin om weer eens die kant op te gaan!
    Pa en Ma zitten op Rugen , en het bevalt hen goed.

Groeten vanuit het mondaine Emmeloord