It’s good to be back home - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu It’s good to be back home - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

It’s good to be back home

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

10 Augustus 2018 | Nederland, Vessem

Ruim voor de wekker gaat zijn we allebei al wakker. Aankleden en inpakken is zo gebeurd, zodat we voor zes uur de deur van onze hotelkamer al achter ons dicht kunnen trekken. Met de metro is het één halte naar Namba station, waar we een rechtstreekse treinverbinding hebben naar het vliegveld. Er zijn blijkbaar ook treinen, waarbij je het laatste traject met de monorail moet afleggen.
Om circa tien voor half zeven staan we bij het kaartjesloket en om twee minuten voor half vertrekt de trein. Het sluit allemaal mooi aan en tegen half acht arriveren we op het vliegveld. Gisteren heeft Fons al digitaal ingecheckt, dus we hoeven alleen onze bagage af te geven.

Na het ontbijt, want dat zat er niet in vanmorgen vroeg, gaan we door de securitycheck en de immigratiedienst. Een shuttle brengt ons naar de vertrekhal, waar wij eerder zijn dan het vliegtuig.
De ‘Lelie’, een Boeing 787 Dreamliner uit 2017, brengt ons vandaag terug naar Schiphol. Een half uurtje later dan gepland begint het boarden; er moesten blijkbaar nog wat technische dingetjes worden afgehandeld.
De vlucht verloopt voorspoedig, al hebben we soms behoorlijk wat turbulentie en we landen rond kwart voor drie op de Polderbaan.

Inmiddels zijn we weer thuis, zijn de tassen uitgepakt en staat de eerste wasmachine aan. We hebben er een lange dag opzitten, maar toch probeer ik niet al te vroeg naar bed te gaan. Zo snel mogelijk proberen het ritme van de dag op te pakken.

Het is een mooie reis geweest. We hebben veel indrukken opgedaan en mooie dingen gezien. Daarbij vele kilometers boven- en ondergronds gereisd.

Onder de indruk van de vriendelijkheid van de mensen. Ondanks dat gesprekken niet echt mogelijk waren, ze ‘ja’ zeggen om je niet teleur te stellen, terwijl je aan hun gezicht kunt zien dat ze geen flauw idee hebben waar het over gaat. Maar ondertussen wel achter hun desk vandaan komen en je begeleiden totdat je op de juiste plek staat. Gedienstig, hulpvaardig, goedlachs. Die zich haast lijken te verontschuldigen voor iets wat je zelf niet goed hebt gedaan.

Een samenleving die goed georganiseerd en gestructureerd is; het gevoel dat niets aan het toeval - of lot - wordt overgelaten. Overal regelmannetjes of –vrouwtjes, die het (voetgangers)verkeer in de gaten houden bij een bouwput, die de toegangspoortjes tot de metro of de trein bemannen, die de bezoekers van een bezienswaardigheid de juiste kant opsturen, die een object bewaken en ga zo maar door.

Op het oog een hele rustige beheerste bevolking. IJverig op weg naar of van werk, massaal in rust op straat of in de metro. Nauwelijks pratend met elkaar, misschien even in buiging groetend als ze een bekende tegenkomen. Gelijk gekleed, gelijk gestemd wellicht. Volgens een van de reisleidsters in de eerste week heerst er een mentaliteit van vooral niet opvallen c.q. afwijken van de anderen.
Mensen stuk voor stuk geobsedeerd door hun mobieltje. Bijna iedereen loopt ermee in de hand over straat of staat ermee in de metro of trein. Als ze in de trein worden gebeld, gaan ze in het voorportaal staan, zodat ze andere reizigers niet lastigvallen.
Zo beheerst ze door het dagelijks leven gaan, zo uitbundig zijn ze echter bij een sportwedstrijd, hebben we meegemaakt. Mooi contrast om te zien.

Een land ook van extreme weersomstandigheden. Twee maanden voor onze vakantie werd het land getroffen door een aardbeving. Twee weken voor vertrek waren er flinke overstromingen. Wij hebben er niets van gezien of meegekregen. Behalve dan, dat we een keer onze reis hebben moeten verleggen omdat een spoorlijn niet begaanbaar was.
Op de zaterdag dat we Tokyo verlieten, raasde er een tyfoon over het eiland. Wij hebben alleen een beetje regen gezien en beseften pas dat het meer dan een buitje was, toen we verontruste vragen kregen toegestuurd via de WhatsApp.

Kortom: wij hebben genoten van deze reis. En kunnen de komende tijd teren op herinneringen aan een prachtig land. Hopelijk heb ik jullie een beetje kunnen vermaken met onze belevenissen in Japan en een indruk kunnen geven door middel van de foto’s bij dit blog.

Bedankt voor het lezen en tot een volgende reis.
Bolletje25

• 11 Augustus 2018 - 08:48

Erwin:

Welkom thuis!

Wat een prachtige reis moet dit geweest zijn!
    Ben benieuwd naar de live verhalen !

• 12 Augustus 2018 - 09:47

Ineke:

Fijn dat julli weer veilig thuis zijn.
    Leuk om jullie verslagen te lezen en foto’s te zien.
    Ik ga het denk ik nog missen.

Groetjes Ineke

• 12 Augustus 2018 - 19:21

Elisabeth :

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Nu nog maar even nagenieten van deze indrukwekkende reis
    Liefs

• 15 Augustus 2018 - 15:07

Michelle - Riksja Travel Japan:

Hoi Fons en Jeanette, heel leuk dat jullie zo'n uitgebreide blog bij hebben gehouden! Wij zullen het met veel plezier gaan lezen. Met vriendelijke groet, Michelle - Riksja Travel.