Pracht en praal - Reisverslag uit Valletta, Malta van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Pracht en praal - Reisverslag uit Valletta, Malta van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Pracht en praal

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

24 Juni 2016 | Malta, Valletta

Een uurtje vroeger uit bed. We willen vandaag naar Valetta en hebben besloten om dit met de bus te doen. We hebben gisteren gezien dat het erg druk is rond de hoofdstad. En in het hotel hebben ze ons de tip gegeven om met het openbaar vervoer te gaan, omdat het niet meevalt om in / bij het oude centrum van Valetta een parkeerplaats te vinden. Voor € 2,00 p.p. hebben we een enkeltje naar Sliema. Aan de kade van Sliema vertrekken allerlei cruisbootjes voor tochtjes door de haven, naar Comino en Gozo en andere bezienswaardigheden. Wij kiezen er voor om alleen de haven over te steken om zodoende in Valetta te komen.

In Valetta hebben we vier kerken van binnen gezien: Carmelite Church, St. Paul’s Pro-Anglican Cathedral, St. John’s Co-Cathedral, St. Paul’s Shipwreck church.
De kathedraal van Sint John is de meest indrukwekkende van de vier. Het is misschien niet allemaal goud wat er blinkt, maar heel veel blinkt er wel. In het museum hangen vele indrukwekkende wandtapijten en fraai geborduurde toga’s van de grootmeesters. De (anglicaanse) kerk van Sint Paul is daarentegen heel sober ingericht. Daar zijn alleen de kussentjes op de banken vrolijk geborduurd.
Ook nemen we een kijkje op de binnenplaats van het Grootmeesterlijk Paleis. Lunchen doen we op het Plein van de Republiek, met een groot standbeeld van Koningin Victoria.

Tussendoor hebben we een paar keer flinke onweerklappen gehoord: gelukkig bleef het droog. Tot halverwege de middag. De druppels worden groter en de donderklappen harder. Er is geen ontkomen meer aan. Als het weer het enigszins toe laat lopen we naar het busstation. We denken het juiste busnummer te hebben gevonden, maar de betreffende buschauffeur is aan het einde van zijn dienst. Omdat we toch in de bus staan vragen we, of we onze regencapes mogen aantrekken voordat we weer naar buiten stappen. Maar het gaat op dat moment zo te keer, dat we van de chauffeur mogen schuilen in zijn bus. Uiteindelijk is hij zo vriendelijk om ons zelfs naar de andere kant van het busstation te rijden, waarvandaan de bussen weer vertrekken. Zo komen we gelukkig redelijk droog over. Onderweg vele plekken waar de auto’s door een flinke laag water moeten rijden.
Aangekomen op het busstation van Bugibba is het gelukkig weer droog.

Vanavond verderop aan de boulevard gegeten. Op een pleintje dat we vanmiddag vanuit de bus hadden ontdekt. En nu eindelijk eens wat schrijven in mijn reisblog. Welterusten.