Een dagje in de grote stad - Reisverslag uit Turku, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Een dagje in de grote stad - Reisverslag uit Turku, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Een dagje in de grote stad

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

24 Augustus 2017 | Finland, Turku

Als je door Finland reist krijg je soms het idee, dat je alleen op de wereld bent. In een stad als Turku komt dat niet echt in je op.
We slapen in hotel Hamburger Börs, een hotel met 327 kamers en suites, een bar en drie restaurants. Op straat meer mensen dan we in de afgelopen week bij elkaar hebben gezien en er zijn veel fietsers! Maar het is niet druk en het lijkt er redelijk relaxt aan toe te gaan.

Na het ontbijt lopen we als eerste naar de kathedraal; over de kades aan de oever van de rivier Aura. In en langs het water kunstwerken, die er staan sinds 2011 toen Turku culturele hoofdstad van Europa was, samen met Tallinn.
De kathedraal van Turku is de moederkerk van de Lutherse kerk van Finland. Het gebouw uit de 14e eeuw ziet er indrukwekkend uit met zijn hoge gewelfde plafonds. Verder heeft het weinig verfraaiingen. In de grootste kapel staat de sarcofaag van Koningin Catharina Mansdotter, echtgenote van de Zweedse Koning Erik XIV, die haar laatste jaren in Finland sleet en daar in 1613 werd begraven. De kapel is rijk versierd en heeft een mooi glas-in-lood raam met haar beeltenis.

Op het marktplein voor het hotel, de Kauppatori, staan stalletjes met groenten, fruit en bloemen en eettentjes. Vlakbij het marktplein staat de overdekte markthal van Turku, de Kauppahalli. Binnen standjes met overwegend vlees, vis, brood, gebak en stands waar je een kop koffie of thee kunt drinken of kunt eten; te kust en te keur. Wij eten Vietnamese loempia’s als lunch.

We lopen terug naar de oever van de rivier en volgen die langs de vele restaurantschepen, jachten en museumschepen tot aan de haven waar wij ons morgenvroeg moeten melden.
Tegenover het havencomplex staat het kasteel van Turku: Turunlinna. Het staat aan de monding van de Aurajoki (Aurarivier). Met de bouw werd in 1280 begonnen en sindsdien werd het diverse keren vergroot. Vanaf de 16e eeuw vormde het kasteel het centrum van waaruit Finland door de Zweden werd geregeerd. Na bombardementen in WOII werd het kasteel gerestaureerd en ingericht als Turku historisch museum.

Daarna bezoeken we het stalen zeilschip Suomen Joutsen (Zwaan van Finland). Dit is een driemaster en is een van de museumschepen aan de kade tegenover het Forum Marinum, het maritieme museum. We drinken nog een kopje thee op het terras van het museum en lopen daarna over de zonovergoten kades terug naar het hotel.
Bij Oscar Pub & Grill, een van de restaurants in het hotel eten we een hapje en sluiten we de dag in Turku af.

Nog even een kleine correctie op mijn blog van gisteren:
De aanslag vond plaats op het marktplein tegenover het hotel. De dader werd gearresteerd bij het plein verderop. Fons zag de bloemen en kaarsjes toen hij vanavond op de zevende verdieping over het plein uitkeek. Het is te laat om er te gaan kijken en ik wil ook eigenlijk niet de ramptoerist uithangen. Daarom loop ik op het balkon van de damessauna op de bovenste verdieping even naar buiten om over het plein uit te kijken. De bloemenzee ligt in de verste hoek t.o.v. het hotel. Vandaar hebben wij het vanmorgen niet gezien toen we het marktplein zijn overgestoken.