Kilometervreters - Reisverslag uit Turku, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Kilometervreters - Reisverslag uit Turku, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Kilometervreters

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

23 Augustus 2017 | Finland, Turku

We staan om acht uur op, omdat we vandaag dwars oversteken naar Turku (Åbo) in het zuidwesten van het land. We hebben een kleine 600 km. voor de boeg, dus treuzelen is er niet bij. Na het ontbijt pakken we de auto in en gaan we op weg. De temperatuur is rond de 13°C, maar wij blijven gewoon in T-shirt en korte broek lopen.

Op 30 augustus vorig jaar schreef ik: “Zorg altijd voor een ‘Plan B’!” We wilden toen een oude kerk bezichtigen en een openluchtmuseum met sauna’s bezoeken in respectievelijk Petäjävesi en Muurame. We hadden daar toen een 500 km. voor moeten rijden vanuit Saha, maar kwamen er vrij snel na vertrek achter dat het museum werd gerenoveerd en de kerk alleen in het zomerseizoen is geopend.

Maar vandaag gaan deze twee in de herkansing en wordt het alsnog een ‘Plan A’! Want op de route van Porosalmi naar Turku komen we er praktisch langs.

De oude kerk van Petäjävesi is een indrukwekkend voorbeeld van de Finse architectuur. In 1994 werd de kerk op de Werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst.
De houten kerk werd gebouwd in 1763-1765 onder leiding van Jaakko Klemetinpoika Leppänen. De klokkentoren en de verbindende hal werden pas in 1821 gebouwd door een kleinzoon van de oorspronkelijke bouwer: Erkki Jaakonpoika Leppänen. In dat jaar werden ook nog enkele andere aanpassingen gedaan aan de kerk.
De kerk is eenvoudig gedecoreerd. Wat opvalt, is de oude preekstoel met mensfiguurtjes. Het gestoelte wordt ondersteund door een houten kop van St. Christopher.
Ter bescherming van de houten vloer moeten wij beschermhoesjes om onze schoenen dragen.

Voor het tweede deel van onze missie gaan we dezelfde weg terug naar Jyväskylä en buigen daar af naar het zuiden. In Muurame vinden we op het opgegeven adres niets dat lijkt op een openluchtmuseum: ook geen aanduidingsborden. Volgens ons boekje is de heropening gepland voor 2017/2018. Er zal waarschijnlijk nog hard aan gewerkt worden. We vervolgen maar gauw onze tocht: nog vele kilometers te gaan.

Ergens in de buurt van Tampere [9] worden we voor het eerst deze vakantie, zij het ongevraagd, samen op de foto gezet. De auto er ook bij, al is die nogal vies geworden van rijden op gravelroads in de regen en staat die er niet op zijn voordeligst op. Misschien krijgen we het fotootje toegestuurd, als het nummerbord niet al te vuil was. Maar goede hoop ….. die van vorig jaar hebben we ook niet terug gezien.
Deze keer zat ik achter het stuur. Ik wil wel even ter verdediging aanvoeren, dat ik echt boven op de rem had moeten gaan staan toen het bord 80 in zicht kwam. Ik had nauwelijks tijd om op snelheid te komen; de camera stond er vlak achter.

Vanwege de flinke reis stoppen we regelmatig om de benen te strekken, te tanken, ergens een kop thee te drinken, een broodje te eten bij de Subway of een avondmaal te nuttigen bij de abc. Tijdens de route passeren we de volgende grotere plaatsen [wegnummers]: Varkaus [464], Jyväskylä [23] <> Petäjävesi [23], Tampere [9], Turku / Åbo [9].

In Turku, de Zweedse naam is Åbo, slapen we twee nachten in het Hamburger Börs Hotel aan de Kauppiaskatu. Rond acht uur hebben we onze bagage in de kamer geïnstalleerd en de auto in de parkeergarage gestald. We hebben geen zin om na deze lange reisdag nog het centrum in te gaan. Fons zoekt ontspanning in de sauna en ik lees mijn boek uit.

Het plein waar ons hotel aan ligt is nog geen tien minuten lopen van het plein waar vorig week een aanslag plaats vond. Morgen gaan we de stad in; benieuwd hoe de sfeer is en de beveiligingsmaatregelen. Hopelijk merken we er niet al te veel van.