Langs de Hansestädter - Reisverslag uit Travemünde, Duitsland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Langs de Hansestädter - Reisverslag uit Travemünde, Duitsland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Langs de Hansestädter

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

18 Augustus 2016 | Duitsland, Travemünde

Niet op tijd klaar staan om naar een vliegveld te gaan. Geen stress omdat hetgeen je mee wilt nemen het maximum gewicht overschrijdt. Oppassen, dat je nu niet teveel mee wilt nemen, omdat we het in de auto kunnen stouwen. Tassen gepakt en in de kofferbak, wat proviand mee voor onderweg, eindbestemming voor vandaag ingesteld voor ‘Truus’ en gaan!
Voor het eerst gaan we voor langere tijd op vakantie met onze eigen auto. De eindbestemming voor vandaag is Travemünde. In De Lutte (Twente) stoppen we voor een laatste tankbeurt in Nederland. Ook voor onszelf tanken we nog even wat brandstof en lunchen we in het dorp.
De route door Duitsland voert ons langs Bremen en Hamburg. Een drukke autosnelweg waar veel gewerkt wordt om de Duitsers nog sneller van A naar B te krijgen. Wat een snelheidsmaniakken rijden er daar rond! Alle werkzaamheden en een ongeval zorgen voor zo’n anderhalf uur vertraging.
In Hansestad Lübeck rijden we naar de Altstadt voor ons avondeten. Aan de kade met uitzicht op enkele oude pakhuizen eten we ein Wiener Schnitzel mit Bratkartoffeln und Salat.

Van Lübeck is het nog circa 25 kilometer naar de Skandinavienkai waar verschillende rederijen hun schepen hebben liggen voor diverse bestemmingen in Scandinavië. Om negen uur is het daar nog redelijk rustig: de personenauto’s druppelen langzaam het haventerrein op. Wel is er in de verte druk verkeer met opleggers die de schepen op gereden worden en trucks die ook de oversteek gaan maken. We hebben onze laatste aardbeien van thuis opgegeten en besluiten om een dutje te gaan doen. Vanaf elf uur ’s avonds worden we in groepjes de boot op geleid en kunnen we de auto parkeren. We staan op deck acht; niet vergeten, anders kunnen we zaterdagmorgen onze auto niet terug vinden.

De boot kwam om half tien aan, dus wordt er met man en macht gewerkt om de hutten schoon te maken en de boel op te ruimen voor de volgende stroom passagiers. Als we op de boot zijn mogen we wel in de bar / lounge. De decks met hutten worden een voor een vrij gegeven. Ondertussen krijgen we de safety instructions over de intercom te horen. Benieuwd hoeveel passagiers de moeite hebben genomen om ze daadwerkelijk bij te wonen.
Om twee uur Finse tijd liggen we in bed: ik val vrij snel in slaap. Fons ligt nog een poos wakker. Een uur later vertrekt de boot voor de trip van 29 uur naar Helsinki.