Friedrichstadt – die Holländerstadt - Reisverslag uit Friedrichstadt, Duitsland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Friedrichstadt – die Holländerstadt - Reisverslag uit Friedrichstadt, Duitsland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Friedrichstadt – die Holländerstadt

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

15 Augustus 2017 | Duitsland, Friedrichstadt

Friedrichstad met zijn trap- en klokgevels van de huisjes aan de Markt en langs de grachtjes doet denken aan de Oudhollandse stadjes die wij kennen. We lopen er wat rond door de straatjes en pakken een terrasje op de Markt bij Eiscafé Pinoccio.

‘Friedrichstadt is ontstaan in de zeventiende eeuw. De plaats werd in 1621 gesticht door hertog Frederik III van Sleeswijk-Holstein-Gottorp. Zijn idee was dat de plaats een rol kon gaan spelen in de handel tussen Spanje en zijn koloniën enerzijds en Rusland. Daarbij was zijn idee dat een dergelijk project de meeste kans zou hebben als hij kansen zou bieden aan Nederlanders die in eigen land tweederangsburger waren, maar wel thuis waren in de internationale handel van die tijd. Hij had daarbij met name het oog op de remonstranten, zoals Willem van Dam en zijn broer, die hij met een belofte voor godsdienstvrijheid en Nederlands als bestuurstaal naar zijn project probeerde te lokken. In dezelfde periode begon de Deense koning, Christian IV, een oom van Frederik, een vergelijkbaar project in Glückstadt.’ (bron: Wikipedia)

Vandaag steken we van het westen van Schleswig – Holstein over naar het oosten. We hebben zo’n 200 kilometer voor de boeg naar Travemünde. In Friedrichstadt hebben we broodjes gekocht voor de lunch. Ons doel is een plekje aan de kust te zoeken, om even lekker van de zon te genieten. We passeren veel drukke strandjes als we de kustlijn volgen. Bij Strande kunnen we vlak aan het water parkeren bij een kioskje. Een bankje in de zon, uitzicht over het water, heerlijk mensen kijken, een beetje lezen en soms even wegdommelen.

In de loop van de middag rijden we verder naar Travemünde. Vorig jaar bij terugkomst in de haven hebben we gezien dat er een gezellige kade is met allerlei restaurantjes. Bij een Italiaans restaurant eten we soep en pasta.

We hebben ruim de tijd voordat we in moeten checken. Toch staan we rond half negen al in de rij. Vrij snel daarna worden de loketten geopend en kunnen we de papieren afhandelen. Daarna is het nog een paar uurtjes wachten totdat we de boot op kunnen. Na een flinke regenbui met wat onweer wordt het gelukkig droog en kunnen we de auto weer uit.
Tegen elf uur begint het boarden van de personenauto’s. We zijn een van de eersten die aan boord gaan. Dat scheelt met uitstappen en je spullen pakken. De auto’s worden zo dicht op elkaar geparkeerd, dat je er nauwelijks nog tussen door kunt lopen als het vol staat.
We zoeken een plaatsje op dek 11 en halen een drankje bij de bar. We kunnen nog niet naar bed. De hutten zijn namelijk nog niet allemaal schoon gemaakt en worden per dek vrij gegeven. Eerst 7, dan 8 en als laatste is dek 9 gereed. Als wij eindelijk onze hut 9008 op kunnen zoeken, is het al ver na middernacht.