Buon giorno - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Buon giorno - Reisverslag uit Rome, Italië van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Buon giorno

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

12 Juni 2017 | Italië, Rome

Rome, aan de oever van de Tiber; een stad met 3 miljoen inwoners op 1500 km2 en binnen dit gebied de ministaat Vaticaanstad. Tien dagen verblijven we in deze stad; waarschijnlijk zijn tien jaren nog niet voldoende om de stad te leren kennen. We hebben geen vastomlijnde plannen. Maar je kent ons motto ondertussen een beetje: “Wat we niet zien, dat missen we niet!”

Vanaf Rotterdam The Hague Airport doen we er nog geen twee uur over om op Fiumicino te landen.
Take off om 7:05 uur in Rotterdam. Via Luxemburg, Zürich, Bérgamo en Bologna bereiken we Rome en landen om 8:45 uur.
Na de bagage te hebben opgepikt gaan we op zoek naar de shuttlebus. Er staan vele mannetjes en een enkele vrouw met bordjes, papieren en (hoe modern) tablets met namen van passagiers erop. Maar wij vinden onszelf er niet tussen staan. Even een belletje naar de organisatie; we moeten blijkbaar een stukje verderop zoeken.
Als we het loket gevonden hebben krijgen we de mededeling dat we een half uurtje moeten wachten voordat de shuttlebus komt. Er tegenover, in de Bagel Factory, hebben we daarom maar een kop thee gedronken en nog een Nederlands broodje kaas gegeten. Als de chauffeur is gearriveerd blijkt dat we nog eens twintig minuten moeten wachten op de volgende bus. Even geduld hebben dus! Met de trein waren we waarschijnlijk al weg geweest. Maar we hebben gekozen voor het gemak en de luxe van voor de deur van ons logeeradres te worden afgezet.

Om half twaalf arriveren we bij B&B Merulana Suite in de Via Merulana. De interieurverzorgster laat ons binnen en maakt ons een beetje wegwijs. Telefonisch hebben we contact met eigenaresse Giulia. Die zullen we dinsdagavond ontmoeten. In dit appartement zijn drie kamers en een klein keukentje met ontbijttafeltjes. Op dit moment zijn we de enige gasten.
In een supermarkt in de buurt slaan we flessen water in en wat fruit. Op een terrasje eten we een ham/kaaspasteitje en drinken een kop thee. Omdat de vermoeidheid nu echt toe gaat slaan, voor drie uur waren we ons bed namelijk al uit, besluiten we om een siësta te houden.

Om een uur of vijf gaan we de straat op en zetten koers naar het Colosseum. In dit grootste amfitheater van Rome vochten gladiatoren en wilde dieren. De bloederige voorstellingen konden worden bijgewoond door 55.000 mensen. Het is te laat in de middag om hier nog naar binnen te gaan. Dat plannen we later wel in. Nu lopen we er wat rond en gaan met een omweg terug naar Via Merulana. Om de hoek, in de Via Poliziano, eten we een hapje bij La Cuccuma.

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. Installeren en acclimatiseren; een beetje wennen aan de drukte en de warmte (± 30°C). En op tijd naar bed! Welterusten.

• 12 Juni 2017 - 21:59

Adriana:

Rome, leuk! Vergeten jullie niet de lekkerste tiramisu van de wereld te proeven?!?
    'Wat je niet proeft, dat mis je wel', in dit geval.

www.barpompi.it
    Pompi, Via della Croce 82, vlakbij de Spaanse trappen.

Hmmmm....

• 14 Juni 2017 - 13:09

Ilse:

Hai reizigers, wat leuk Rome. Wij gaan in oktober naar Rome met de kinderen. Ik wilde een hotel regelen maar een B&B is leuker. Mogelijk het B&B waar jullie nu zitten? Ben benieuwd hoe jullie Rome vinden. Ik ben er natuurlijk allang niet meer geweest en ik was te jong en onbezonnen om naar alle historische plekken te gaan. Ik was met de lokale bevolking en dan doe je toch andere dingen :), alles op zun Italiaans.

Veel plezier.

Kus Ilse