Thuis! - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Thuis! - Reisverslag uit Vessem, Nederland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Thuis!

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

07 September 2016 | Nederland, Vessem

Na het ontbijt pakken we ons boeltje voor de laatste keer in. Volgens onze strakke planning rijden we om kwart voor tien de parkeergarage uit voor de laatste etappe naar huis.
Rond Hamburg en Bremen wordt nog steeds aan de weg gewerkt. Maar we kunnen vrij goed door rijden, in vergelijking met de heenweg en staan niet echt stil in de file. Op zijn tijd nemen we een rustmomentje voor een kop thee of een broodje.

Om kwart over vier ’s middags parkeer ik de auto op onze eigen oprit. Na welgeteld 1563,6 km. zijn we weer thuis!

Tips:
Omdat ik mijn oeverloze gezwam over onze uitstapjes nog enige inhoud wil meegeven, maak ik gebruik van informatie uit reisgidsjes en andere informatiebronnen. Voor Finland heb ik gebruik gemaakt van de gids ‘Helsinki’ – ANWB Extra (2011), ‘Reishandboek Finland’ – Henk Filippo (2015), foto’s van informatiepanelen ter plaatse, Wikipedia en ander www’s. Soms heb ik een tekst letterlijk overgenomen, een andere keer heb ik een vrije vertaling gemaakt.

Finland is het land van de ‘duizend meren’: 187.888 volgens het boekje.
Als je vertelt, dat je naar Finland gaat, begint iedereen gelijk over die vervelende muggen. “Heb je deet bij je?” “Vergeet je je klamboe niet?” “Wil je voor mij een paar busjes OFF muggenspray mee terug nemen, want die werken zo goed.”
Om jullie gerust te stellen. De eerste nacht ben ik op beide enkels gestoken, maar het leken geen muggenbulten te zijn. De rest van de vakantie hebben we misschien eens een verdwaald muggenbeestje zien vliegen, maar die zijn op een hand te tellen. Wat dat aangaat zijn we in een goede tijd op vakantie gegaan. Juni en juli zijn ongunstige maanden. Daarnaast is er een flinke regenperiode geweest, waardoor de meeste muggen verdronken zijn.

Het nadeel van later op vakantie gaan, is dat het seizoen al zo goed als over is. De scholen in Finland beginnen half augustus weer. Daardoor is niet alles toegankelijk of varen pontjes niet meer. Dat is iets waar je rekening mee moet houden.

Waar we ons in de eerste dagen een beetje op verkeken hebben, zijn de afstanden. Het land is acht keer zo groot als Nederland. We hebben dus moeten wennen aan de schaalgrootte op de wegenkaart, voordat we 200 km. niet meer als ‘in de buurt’ beschouwden.

• 13 September 2016 - 11:43

Ilse:

Jeanette, je moet echt "iets" met je schrijfkunsten gaan doen. geweldig verslag.

Weer ervaringen opgedaan en een stukje van een andere wereld gezien:)

Heb genoten van je verslag.

Groetjes Ilse