Pokémoneiland op Werelderfgoedlijst - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu Pokémoneiland op Werelderfgoedlijst - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

Pokémoneiland op Werelderfgoedlijst

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

03 September 2016 | Finland, Helsinki

Na de lange dag van gisteren slapen we eerst maar eens uit tot een uur of acht. Donderdag en vrijdag waren het vooral zaken- en werklui die het hotel bevolkten, deze ochtend zijn het vooral gezinnen met kinderen die aan het ontbijt zitten.

Na het ontbijt rijden we met de auto naar de Tourist Information. Dan kunnen we gaan en staan waar we willen en komen we nooit te laat. Tenzij we na sluitingstijd in de parkeergarage komen, maar we zijn niet van plan het al te laat te maken. Bij de informatiebalie winnen we wat tips in, over wat we zeker moeten gaan zien nu we in Helsinki zijn.
Helsinki is gebouwd op vele eilanden. Binnen de stadsgrenzen liggen er 315 grote en vele kleintjes. Wij besluiten om een van de bekendste eilandgroepen te bezoeken: Suomenlinna. Deze voormalige zeevesting van drie landen staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Op het marktplein – Kauppatori – nemen we een veerbootje, dat ons in circa 20 minuten naar Suomenlinna brengt.
Zweden, Rusland en Finland hebben de eilandengroep voor Helsinki gebruikt als militair bolwerk. De Zweden begonnen in 1748 met het bouwen ervan, om hun rijk te beschermen tegen de Russen. In 1809 belegerden en veroverden de troepen van de tsaar de eilandengroep en verbouwden het tot een Russische garnizoensstad. Tijdens de Krimoorloog, in 1855, werd het na een bombardement van twee dagen door de Frans-Britse vloot verwoest. In 1917, met de onafhankelijkheid kwam het in handen van de Finnen, die de naam veranderden in Suomenlinna – Vesting van de Finnen.

Suomenlinna is nog steeds een klein stadje, wat gedeeltelijk wordt bewoond. Je kunt met een autoveerpont (max. 2 auto’s) oversteken of met een van de kleine bootjes die gedurende het zomerseizoen varen. De eilandjes zijn met bruggen met elkaar verbonden. Je kunt over de dikke verdedigingsmuren lopen en de artilleriestellingen met kanonnen beklimmen. Er is een park, Pipers Park - Piperin puisto. En een kerk Suomenlinnakerk – Suomenlinnan kirkko, die deze middag voor een huwelijk wordt gebruikt en dus niet te bezichtigen is. Diverse historische monumenten worden gebruikt door culturele instellingen, musea, galeries en kunstenaars. Er zijn verschillende restaurantjes en cafés. Vanwege de toeristische attractie weten ze hier echter ook van toeristische prijzen.

Er loopt veel jeugd rond op Suomenlinna. Vaak in groepjes, soms met ouders er bij. Wij denken, naïef, dat ze allemaal oprecht geïnteresseerd zijn in dit bijzondere historische werelderfgoed. Totdat het tot ons doordringt, dat ze allemaal met hun smartphone in de hand lopen. Niet alleen de jeugd, maar ook veel volwassenen. Hebben ze een app gedownload voor een speurtocht, achtergrond informatie opgezocht of …? Nee hè! Een leger Pokémons heeft het eiland overgenomen. We horen van een speler, dat er hier 600 (!) te vinden zijn. Volgens mij moeten de geschiedenisboekjes worden herschreven in: Deze zeevesting van vier mogendheden staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Op een van de eilandjes staat een sauna. Een paar mannen met een handdoekje om zitten op het stoepje om af te koelen. Aangezien de sauna’s hier gescheiden gebruikt worden, gaat Fons alleen naar binnen om een kijkje te nemen. De sauna is zo groot als een balzaal: groot genoeg voor een heel regiment. Het saunagebruik zit in de genen van de Finnen, dus de soldaten gingen hier tijdens hun diensttijd in de sauna. Dat verklaart de grote stapel houtjes die voor het pand liggen. Ze kunnen nog wel even stoken.

Om vijf uur gaan we met de boot terug. Het bootje is aardig volgepropt. Het regent, dus wil er bijna niemand op het bovendek zitten. We komen veilig terug op het Kauppatori, waar de laatste kraampjes worden afgebroken en de meeste bezoekers zijn vertrokken.
In het Ristorante Il Siciliano naast de ingang van de parkeergarage sluiten we deze dag af.