We gaan het schip in! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu We gaan het schip in! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanette Bolle - WaarBenJij.nu

We gaan het schip in!

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

19 Augustus 2016 | Finland, Helsinki

Ik word wakker van gestommel op de gang en kijk eens hoe laat het is: mijn telefoon geeft aan dat het al half tien is geweest. Dat betekent in Finse tijd half elf: tijd om op te staan. We hoeven niet bang te zijn, dat we geen eten meer krijgen. Van half tien tot een uur is er een uitgebreide brunch. Er komt waarschijnlijk toch niemand vroeg zijn bed uit op zo’n dag.

Na de brunch lopen we een rondje. Er valt niet heel veel te beleven. Op deck 11 is het restaurant, de twee bars, een winkeltje, een gym en een gescheiden dames- en herensauna met bubbelbad. Wil je buiten afkoelen na de sauna, dan kom je op het sundeck terecht. Maar de overige passagiers kijken er niet van op als er iemand met alleen een handdoek om naar buiten komt lopen. Het valt me wel op in de loop van de dag, dat ik geen vrouwen zie die buiten komen afkoelen. Gaan ze niet naar de sauna of durven ze niet naar buiten: that’s the question. Ik ga het niet controleren: ik heb geen zin om naar de sauna te gaan. Op het bovenst deck (12) zijn niet veel zitplaatsen buiten. Het deck achter de brug wordt vrijgehouden als heliplatform.
Fons duikt vandaag een paar keer de sauna in. Ik lees wat tijdschriften, maak wat foto’s en schrijf aan mijn reisblog op het sundeck. Zon en bewolking wisselen elkaar af deze dag, met zo af en toe wat spettertjes en soms mooie wolkenformaties aan de horizon.

Er wordt heel wat drank genuttigd op de boot. Vaak door mannen alleen; waarschijnlijk truckers. Op een moment dat Fons in de sauna zit, krijg ik iets te veel belangstelling van een Finse trucker die mij iets wil vragen. Hij probeert het in het Engels, maar ik kom niet verder dan dat hij mij een beautiful girl vindt. That ‘girl’ flatters me! Maar wat hij er in het Fins nog bij uit kraamt, wil ik liever niet weten!

Het buffet ’s avonds heeft een uitgebreide keuze in vis- en vleesgerechten en salades. De keuze bij de hoofdgerechten bestaat uit rendiervlees en/of eendenborst met een jus of vis met een sausje. Met daarbij aardappels, rijst, gnocchi en rode biet.
Ook de toetjes zijn niet vergeten: ijs, bavarois, cake, taart of flensjes voor de zoetekauwen en diverse kaassoorten voor wie liever met iets hartigs afsluit.

Na het diner nog een poosje buiten op het dek rondgelopen en gezeten en de zonsondergang bewonderd. Als afsluitertje een kop thee in de bar gedronken, alvorens we op tijd onze kooien in duiken. In bed kunnen we nog wat tv kijken. Maar al gauw vallen de oogjes dicht. Morgen moeten we op tijd opstaan, als we willen ontbijten voordat de boot om 9:00 uur in de haven van Helsinki aanlegt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanette

Actief sinds 22 Juni 2010
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 128205

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2019 - 03 November 2019

Praag

21 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

På vejen igen (On the road again)

22 Juli 2018 - 10 Augustus 2018

地平線上の新しい冒険

13 Augustus 2017 - 31 Augustus 2017

Tervetuloa

12 Juni 2017 - 21 Juni 2017

Andiamo a Roma

18 Augustus 2016 - 07 September 2016

Mihin olemme menossa?

22 Juni 2016 - 02 Juli 2016

315,6 km2 eiland

31 Augustus 2015 - 11 September 2015

Ísland, hér komum við

15 Juni 2012 - 06 Juli 2012

Tropisch paradijs of donker oerwoud?

Landen bezocht: